thanks sudi jadi geng ciknaa (~_^)v

Wednesday, February 22, 2012

kelebihan kurma, kismis & madu.

Sabda Rasulullah s.a.w., “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”


Kebaikan kurma 


  • membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.
  • tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w.  
  • Kaya dengan zat besi — sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah).
  • tidak mengandungi kolesterol.
  • Kurma boleh diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.


KisMis



''Sesiapa yang ingin menghafal hadith hendaklah ia kerap memakan anggur kering'' Imam Az Zuhdi.


  • Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian”.
  •  Imam Ali a.s. bersabda: “Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi”.
  • Imam Ali a.s. bersabda: “Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa”.
  • Pada riwayat lain dari Abi Ja’far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyehatkan jiwa”.
  •  Nabi Muhammad SAW bersabda: “Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (hempedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih”.


Madu



  • Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Rasul saw sangat menyenangi madu”.
  •  Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat yaitu meminum dan membaca Al-Quran”.
  • Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Qur’an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit”.
  • Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu”.
  •  Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada”.
  • Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: “Madu adalah ubat dari segala penyakit tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati”.
  •  Nabi Muhammad SAW bersabda: “Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi”.
                                                                     sumber: permatahati


ciknaa: makan kismis je setakat ni.. hehe.=)

4 comments:

  1. kalau ade GDM tak dpt mkn byk2 kurma..limit 2 biji je doktor bg

    ReplyDelete
  2. sy makan madu stp malam...tu pun sbb nk kurangkan batuk ngn asma...

    ReplyDelete
  3. kurma boleh makan selalu..tapi kismis saye susah nak makan..rasenyer manis sangat..tak ley telan...huhu

    ReplyDelete
  4. sue: o yeke? na tak tau pulak.. tp na mmg xmkn kurma kecuali bukak pose. :D

    wawa: btl2.. dgr jgak org ckp elok utk asma.. tp nk cr madu yg ori kemain la susah..

    aty: terbalik ngan naa. sbb na bole mkn kismis, kurma pulak manis sgt..

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...